خانه تعمیرات خطاهای کارتخوان سیار؛ بررسی خطاهای تراکنشی و ارتباطی دستگاه پوز

خطاهای کارتخوان سیار؛ بررسی خطاهای تراکنشی و ارتباطی دستگاه پوز

خطاهای کارتخوان سیار به طور کلی به دو گروه خطاهای تراکنشی و خطاهای ارتباطی تقسیم می شوند. در این مطلب می خواهیم یک نگاه کلی به خطاهای رایج دستگاه کارتخوان داشته باشیم و علل آن ها را بررسی کنیم.

در صورتی که به تازگی با خطاهایی مانند خطای 12 کارتخوان، خطای 03 کارتخوان یا همان خطای «پذیرنده کارت نامعتبر است» ، خطا در برقراری ارتباط کارتخوان ثابت و سیار و…روبه رو شده اید، مطالعه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

در صورتی که تمایل دارید در خصوص دیگر موارد مربوط به تعمیرات کارتخوان اطلاعات کسب کنید، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

تعمیرات کارتخوان

خطاهای تراکنش کارتخوان

خطای پذیرنده کارت نامعتبر است

یکی از خطاهای کارتخوان سیار خطای پذیرنده کارت نامعتبر است یا خطای ۰۳ کارتخوان یکی از خطاهای مربوط به سیستم بانکی می باشد. به طور کلی علت بروز این خطا مربوط به نداشتن و یا ناقص بودن پرونده مالیاتی پذیرنده می باشد. توجه داشته باشید که بروز این خطا ربطی به مدل دستگاه ندارد و مربوط به موارد مالیاتی می باشد.

برای رفع این خطا باید پایانه دستگاه خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنید. در صورتی تمایل می توانید به مطلب الصاق پرونده مالیاتی مراجعه کنید.

تراکنش نامعتبر است

به وجود آمدن خطای تراکنش نامعتبر است دلایل متعددی دارد. توجه داشته باشید در صورتی که در کارتخوان خود چنین پیامی را مشاهده کردید هر یک از دلایل زیر می تواند باعث به وجود آمدن آن شده باشد.

  1. عدم وجود سیمکارت: گاهی به دلیل نبودن سیمکارت در کارتخوان سیار و یا حتی درست جایگذاری نشدن سیمکارت، با چنین پیغامی روبه رو می شوید. قبل از هرچیز درست جایگذاری شدن سیمکارت و سالم بودن سوکت سیمکارت اطمینان پیدا کنید.
  2. خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان ثابت: در کارتخوان های ثابت وجود این خطا به دلیل بروز مشکلاتی در کابل شبکه و کابل LAN آن می باشد. می توانید اتصال سیم تلفن را بررسی کنید.
  3. عدم اتصال به پرونده مالیاتی: در صورتی که برای الصاق پایانه به پرونده مالیاتی خود اقدام نکرده باشید، دستگاه شما قطع می شود و می توانید با این پیام مواجه شوید

تراکنش ناموفق

از دیگر خطاهای کارتخوان سیار، خطای تراکنش ناموفق است دلایل متفاوتی دارد و به طور کلی مواردی که باعث ایجاد چنین خطاهایی می شوند در دسته بندی های زیر قرار می گیرد:

  1. خطای صادرکننده: بروز خطا از سمت بانک صادرکننده یا شبکه شتاب می باشد
  2. خطای پذیرندگی: بروز خطا از سمت شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت می باشد
  3. خطای شاپرک: بروز خطا از سمت سیستم شاپرک می باشد
  4. خطای کاربری: بروز خطا از سمت کاربر بوده مانند عدم موجودی کافی، رمز اشتباه و…
  5. خطای کسب و کار: بروز خطا از سمت راهبری سیستم

خطای «تراکنش غیرمجاز» یا « انجام تراکنش مربوطه توسط دارنده کارت مجاز نمی باشد»

خطای تراکنش غیرمجاز یا همان خطای 57 مربوط به بانک پذیرنده می باشد. این خطا معمولا زمانی اتفاق می افتد که تراکنشی که می خواهید انجام دهید توسط بانک غیرمجاز محسوب می شود و یکی از معمول ترین علت آن تعیین محدودیت کف خرید توسط بانک پذیرنده است. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید با بانک مورد نظر تماس بگیرید و یا از کارت دیگری استفاده کنید.

خطای عدم برقراری ارتباط

خطای عدم برقراری ارتباط یکی از رایج ترین خطاهای کارتخوان سیار است که معمولا دارندگان کسب و کار با آن مواجه می شوند. بروز این خطا دلایل متعددی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  1. مشکل آنتن دهی کارتخوان
  2. صحیح قرار ندادن سیمکارت در کارتخوان
  3. پین کد داشتن سیمکارت
  4. فعال نبودن سیمکارت
  5. شارژ نداشتن سیمکارتپ
  6. فعال نبودن GPRS

در صورتی که تمایل دارید برای رفع این خطا اقدام کنید، می توانید به مطلب عدم برقراری ارتباط کارتخوان مراجعه کنید.

خطای تمپرشدن دستگاه پوز

دلایل مختلفی برای خطای تمپر کارتخوان وجود دارد. در صورتی که با روشن کردن کارتخوان خود با پیام pos tampered روبه رو شدید می توانید به مطلب رفع تمپر کارتخوان مراجعه کنید و برای رفع آن اقدام کنید. در ادامه دلایل تمپر شدن کارتخوان آورده شده است:

  1. خیس شدن
  2. ضربه خوردن
  3. گرم و سرد شدن
  4. نوسانات برقی
  5. گرد و غبار
  6. مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری

خطاهای ارتباطی کارتخوان

خطاهای ارتباطی کارتخوان از دیگر خطاهای کارتخوان سیارمی باشد که مربوط به عدم برقراری سرور با کارتخوان می باشد. در جدول زیر تعدادی از خطاهای ارتباطی دستگاه پوز آورده شده است.

کد خطاپیغام و شرح خطا
5در ارسال و یا دریافت اطلاعات خطایی رخ داده است
11خطای ۱۱ هنگام ارسال پیام مجوز موضوع را نشان می دهد
12پیام نادرست می باشد. به دلیل نداشتن مجوز پایانه در انجام عملیات می باشد
13مبلغ تراکنش صحیح نیست
14شماره کارت شناخته شده نیست
15هنگام به روزرسانی ارسال اطلاعات خطایی رخ داده است
16هنگام بررسی گزارشات ارسال اطلاعات خطایی رخ داده است
17پیغام خطا هنگام تأیید اعتبار کد غیرفعال کردن
18پیغام خطا در زمان بررسی اتصال هنگام ارسال اطلاعات
19پیغام خطا هنگام تأیید فعال سازی / غیرفعال سازی دستگاه
20پیغام خطا هنگام تأیید پیام میزبان
21هنگامی که میزبان از راه دور اتصال را قطع کرده است: خطای مشترک ارتباطی
22هیچ پاسخی برای درخواست ارسالی دریافت نشده است

سوالی دارید، از ما بپرسید

در صورتی که درخصوص خطاهای کارتخوان سیار و ثابت خود سوالی دارید، می توانید پیغام خود را بگذارید تا در سریعترین زمان ممکن پاسخ ما را داشته باشید.

در صورتی که درخصوص دیگر موارد مربوط به تنظیمات و تعمیرات کارتخوان سوالی دارید، لینک های زیر را دنبال کنید:

کارت نکشیدن کارتخوانشماره پایانه دستگاه پوز | خاموش شدن کارتخوان سیار | شماره سریال دستگاه کارتخوان | رمز فروشنده کارتخوان و رمز پشتیباننخواندن سیمکارت کارتخوان | تغییر زبان کارتخوان | نحوه اتصال کارتخوان به وای فای | خطای 57 تراکنش | تنظیمات کارتخوان | روشن نشدن کارتخوان | اتصال کارتخوان به پاور بانک |تغییر زبان کارتخوان | خطای اصلاحیه کارتخوان | شارژ کارتخوان سیار

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
2.6 از 8 رای

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه

  1. با سلام
    دو روز هست که دستگاه پوز با کشیدن کارت ابتدا پیام (شروع به کار لازم است ) و بعد از شروع به کار پیام (پایانه غیر فعال ) نشان میده .. لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      پایانه کارتخوان شما غبرفعال شده و باید برای فعال کردن دوباره آن اقدام کنید. با شرکتی که از آن کارتخوان تهیه کرده اید تماس بگیرید.